Nuffnang Adds

Saturday 14 May 2011

Harga barang naik salah kerajaan?


Betul ke?


Sebut sahaja barang naik pasti rakyat akan menyalahkan kerajaan seolah-olah kerajaan memiliki `super power' untuk melindungi semua perkara berkaitan harga barang.

Harga barang yang naik seperti gula naik 20sen, tetapi apabila harga komoditi seperti getah dan kelapa sawit tidak dibisingkan rakyat. Sudahlah tidak berterima kasih malah mengutuk kenaikan harga barang yang tiba-tiba naik.

Kenapa kenaikan ini berlaku? Sebab perintah? Sebab pembekal? Faktor cuaca yang mengurangkan pengeluaran?
Berfikir dengan matang sebelum menjawab soalan di atas.

Sebenarnya yang menaikkan harga ialah pemborong-pemborong cina yang menguasai pasaran negara ini yang mengurangkan bekalan demi untuk menaikkan harga barang khususnya barang keperluan harian.

Kenapa perkara ini berlaku kerana semua perniagaan borong telah dimonopoli oleh orang-orang cina sejak dulu lagi menjadikan mereka berani untuk menyorok bekalan.

Jika kita lihat kes kekurangan minyak masak dipasaran yang lepas sebenarnya pihak kilang tidak pernah mengurangkan pengeluaran sebaliknya banyak pemborong khususnya cina yang menyorok bekalan untuk menaikkan harga telah ditangkap Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Ini jelas menunjukkan harga barang disebabkan oleh pemborong dan pembekal cina yang sesuka hati menyorok dan mengurangkan bekalan di pasaran supaya dapat menaikkan harga.

Belum lagi isu minyak yang sedang hangat diisukan oleh pihak yang ingin merosakkan kredibiliti negara ini.

Sekiranya kemelut politik yang melanda beberapa negara pengeluar minyak telah meningkatkan harga pasaran dunia dan pada masa yang sama harga minyak tempatan RON 97 dinaikkan mengapa perlu menjadi isu besar?

Bukankah kerajaan telah memberi jaminan harga RON 95 akan terus dilindungi dengan subsidi agar harga bahan tersebut tidak naik.

Justeru, kenapa perlu sentiasa menyalahkan kerajaan dalam isu seperti ini kerana tidak ada pemimpin negara di dunia ini yang mahu melihat rakyatnya menjadi susah.

Jika rakyat susah pasti sokongan rakyat akan menurun dan seterusnya menjejaskan populariti pemerintah di negara tersebut.

Maka, marilah kita bersyukur dengan segala nikmat yang diperolehi rakyat di negara ini berbanding rakyat di negara-negara yang dibawah kuasa Amerika Syarikat.

Bak kata pepatah, tepuk dada tanya selera.

1 comment:

  1. Thanx bro. Mari kita berjuang untuk menyedarkan Melayu dan orang Melayu khususnya penyokong pakatan haram.

    ReplyDelete